Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Ruim 3 miljoen euro aan boetes voor overbeladen vrachtwagens op Vlaamse snelwegen in 2013

Nieuws - 27/02/2014
-
Auteur 
Tom Depla


Vorig jaar werden 1.529 voertuigen die op Vlaamse snelwegen reden, beboet voor overlading. Dat leverde in totaal voor 3.098.320 euro aan boetes op, bijna dubbel zoveel als in 2010. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) ligt de stijging vooral aan de inzet van negen Weigh-in-motion-systemen (WIM). Met WIM worden vrachtwagens gewogen terwijl ze voorbijrijden zodat wegeninspecteurs en de wegpolitie heel gericht potentieel overladen vrachtwagens uit het verkeer kunnen halen voor een precieze weging.

Vorig jaar controleerden de wegeninspecteurs van het AWV 4.488 voertuigen op overlading. De controles gebeurden deels via de WIM-systemen en deels via visuele inspecties. Ruim een derde (34%) van de geselecteerde en gecontroleerde voertuigen was hierbij in overtreding. Ook de wegpolitie voerde een reeks controles uit. Samen leverde dit een totaal boetebedrag op het Aslastendecreet van 3.098.320 euro op.

Efficiënte controle

Met het WIM-systeem worden vrachtwagens op basis van detectielussen en weegsensoren in het wegdek en camera’s gewogen terwijl ze rijden. De politiediensten en wegeninspecteurs kunnen op basis van dat systeem gericht potentieel overladen vrachtwagens uit het verkeer halen voor een precieze weging. Het systeem verhoogt de efficiëntie van de controles aanzienlijk. Gemiddeld 81% van de voertuigen die aan de kant worden gezet op basis van WIM-metingen, blijken effectief overladen te zijn. Op plaatsen zonder WIM-systeem is 20% van de op het blote oog geselecteerde en gecontroleerde voertuigen overladen. “We maken ons wegennet niet alleen sterk, maar ook slim door het gebruik van nieuwe innovatieve technologieën.”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. “De WIM-installaties halen een efficiëntie van ruim 80%. Door de controles op overladen vrachtwagens lopen de wegen minder schade op en voor de vrachtwagenchauffeurs is er minder tijdverlies.”

Samenwerking met politie

Niet enkel de wegeninspecteurs van het AWV maken gebruik van de weeginstallaties naast de Vlaamse autosnelwegen. Ook de federale wegpolitie en de lokale politie gebruiken die installaties om overladen voertuigen te onderscheppen en te wegen. Naast afzonderlijke acties organiseren het AWV en de politiediensten bovendien geregeld samen grote controleacties waarbij zowel de lading als de documenten van de vrachtwagens worden gecontroleerd.

Ook sensibilisering

Sinds enkele jaren zet het AWV naast handhaving ook sterk in op sensibilisering. Op uitnodiging van het AWV of door communicatie via de vaktijdschriften van de transportfederaties (Febetra, Transport en Logistiek Vlaanderen en UPTR) krijgen transportfirma’s en chauffeurs de mogelijkheid om een testweging aan te vragen. Die controle op (as)overlading geeft hen de kans om hun manier van laden bij te sturen om zo in de toekomst de lading beter te verdelen over de verschillende assen. In 2013 voerde het agentschap zo 207 testwegingen uit.

Negen WIM-locaties

Op dit moment zijn negen locaties op Vlaamse autosnelwegen uitgerust met een WIM-installatie:

  • E40 richting Gent, ter hoogte van Erpe-Mere
  • N16 richting Puurs, ter hoogte van Scheldebrug
  • E40 richting Oostende, ter hoogte van Brugge
  • E17 richting Kortrijk, ter hoogte van Kruishoutem
  • E17 richting Gent, ter hoogte van Deerlijk
  • R0 binnering, ter hoogte van Halle
  • E313 richting Hasselt, ter hoogte van Geel
  • E34 richting Antwerpen, ter hoogte van Arendonk
  • E314 richting Lummen, ter hoogte van Genk