Slachtoffers van intrafamiliaal geweld kunnen voor hulp en ondersteuning terecht in één van de 9 Vlaamse ‘Veilige Huizen’. In zo’n huis zijn alle professionals – politie, justitie, hulpverlening, lokale besturen - samengebracht om hulp te bieden vanuit één centrale plek. De Vlaamse decreetgever geeft deze regionale netwerkorganisaties nu een decretale basis.
Juridische omschrijving
Eind 2023 openden 5 nieuwe ‘Veilige Huizen’ in Oostende, Kortrijk, Halle, Leuven en Gent. De bestaande ‘Familiy Justice Centra’ in Antwerpen, Geel, Hasselt en Mechelen werden omgedoopt tot Veilig Huis. In deze 9 Veilige Huizen is de expertise van zowel politie, als justitie en hulpverlening samengebracht om slachtoffers beter te kunnen bijstaan.
De decreetgever geeft nu ook een juridische omschrijving van wat een Veilig Huis precies is en welke partners er betrokken zijn. Een Veilig Huis is ‘een regionale netwerkorganisatie die bestaat uit een multidisciplinair team van professionals, inhoudelijk aangestuurd door een coördinator, waarbij minstens het Agentschap Justitie en Handhaving, een lokaal bestuur, het Agentschap Opgroeien, een centrum algemeen welzijnswerk en een vertrouwenscentrum kindermishandeling betrokken zijn’. Ieder Veilig Huis zorgt daarbij voor een nauwe samenwerking met het Openbaar Ministerie en de politiediensten.
Minstens één per gerechtelijk arrondissement
Per gerechtelijk arrondissement wordt er minstens één Veilig Huis opgericht. De coördinatie van een Veilig Huis kan door het Agentschap Justitie en Handhaving of door een lokaal bestuur samen met het Agentschap Justitie en Handhaving worden opgenomen.
Doelstelling
De doelstelling van een Veilig Huis bestaat erin intrafamiliaal geweld op een duurzame, gecoördineerde en doeltreffende wijze aan te pakken door een optimale intersectorale samenwerking vanuit de betrokken diensten.
Opdrachten
Het decreet bepaalt een aantal minimale opdrachten dat ieder Veilig Huis moet uitvoeren zodat slachtoffers overal eenzelfde basisaanbod krijgen. Daarnaast is er ruimte voor lokale accenten.
Wat de minimale opdrachten betreft gaat het bijvoorbeeld om het gezamenlijk aanpakken met alle betrokken partners van ernstige situaties van intrafamiliaal geweld en die aanpak coördineren, een gezamenlijke risico-inschatting en dossiervorming, een advies- en consultfunctie voor professionals en ook effectief het opstarten van trajecten. Aan het opstarten van die trajecten worden ook de nodige criteria verbonden om infodeling tussen de diensten te kunnen verantwoorden. Daarnaast wordt ook het casusoverleg in het kader van
artikel 458ter van het Strafwetboek in het decreet geregeld.
In werking: 18 april 2024 (10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatblad). De Vlaamse regering zal het decreet uiterlijk binnen 3 jaar evalueren.