Een kolonel van een hulpverleningszone moet integer en loyaal zijn, inzicht hebben in de organisatie en concepten kunnen vertalen in werkbare oplossingen. Daarnaast moet hij of zij de organisatie kunnen managen, mensen en middelen doeltreffend kunnen inzetten en netwerken uitbouwen. Dat blijkt uit de lijst ‘generieke competenties’ die de federale regering heeft toegevoegd aan de functiebeschrijving van ‘kolonel’ in het MB Functiebeschrijvingen operationeel personeel hulpverleningszones van 8 oktober 2016.
Die lijst bevat in totaal 10 algemene capaciteiten waarover iedere kolonel, als hoogste in graad binnen de zonale organisatie, moet beschikken en tot uiting moet brengen in de verschillende kernresultaatsgebieden en mogelijke taken.
In de praktijk werden de vereisten al toegeschreven aan een goede kolonel, maar ‘de lijst generieke competenties’ vormen voortaan een nieuwe rubriek in de functiebeschrijving. Dit betekent dat alle elementen formeel zullen worden meegenomen in de evaluatieprocedure.
In werking: 14 november 2022.
Bron: 20 OKTOBER 2022. - Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 8 oktober 2016 tot vaststelling van de functiebeschrijvingen van het operationeel personeel van de hulpverleningszones,BS 4 november 2022, bl. 81091.