Vlaanderen krijgt binnenkort een ‘Agentschap Justitie en Handhaving’. Dat moet de Vlaamse bevoegdheden rond justitie en handhaving én alle bestuursrechtscolleges, die nu verspreid zitten over verschillende entiteiten en verschillende beleidsdomeinen, samenbrengen. Die centralisering moet zorgen voor een meer efficiënte en daadkrachtige uitvoering van het beleid m.b.t. justitie en handhaving. De Vlaamse regering heeft alvast de krijtlijnen uitgetekend voor de oprichting en vormgeving van het nieuwe agentschap.
Binnen beleidsdomein Kanselarij, Bestuur, Buitenlandse Zaken en Justitie
Het agentschap krijgt een plek binnen het Vlaams ministerie van Kanselarij, Bestuur, Buitenlandse Zaken en Justitie. En dit als ‘intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid’.
Opdracht
Het agentschap moet zorgen voor een efficiënte en daadkrachtige uitvoering van het Vlaams justitie- en handhavingsbeleid. Met volgende concrete taken:
• | op verzoek van een opdrachtgever opdrachten uitvoeren in het kader van een gerechtelijke procedure of ter uitvoering van een gerechtelijke beslissing |
• | slachtoffers onthalen, informeren, bijstaan en doorverwijzen |
• | juridische eerstelijnsbijstand organiseren |
• | hulp- en dienstverlening aan gedetineerden en geïnterneerden coördineren |
• | de ketenaanpak intra familiaal geweld en de Family Justice Centers coördineren |
• | de erkennings- en bemiddelingscommissie voor slachtoffers van historisch misbruik organiseren |
• | sectoroverschrijdende netwerken op het kruispunt van justitie, politie, welzijn en zorg, of de deelname aan dergelijke netwerken uitbouwen, installeren, faciliteren en in stand houden |
• | het algemeen handhavingsbeleid op bestuurlijk en strafrechtelijk niveau ontwikkelen en coördineren, en de uitvoering van het Kaderdecreet Bestuurlijke Handhaving implementeren |
• | de Vlaamse strafrechtelijke prioriteiten vaststellen en ondersteuning bieden bij het gebruik van het injunctierecht |
• | de Vlaamse bestuursrechtscolleges operationeel ondersteunen |
• | het beleidsvoorbereidende werk voor regelgeving over de Vlaamse bestuursrechtscolleges uitvoeren |
• | beleidsinitiatieven voorbereiden, monitoren en opvolgen en die beleidsinitiatieven doorvertalen naar de praktijk zodat een coherente uitvoering van de taken van het agentschap gegarandeerd kan worden, met inbegrip van de coördinatie van het strafrechtelijk en veiligheidsbeleid |
• | een beleidsdomeinoverschrijdend juridisch kader voor de bestuurlijke handhaving van de georganiseerde criminaliteit ontwikkelen en implementeren |
• | beleidsdomeinoverschrijdende databanken en IT-toepassingen ontwikkelen en implementeren om de actoren te ondersteunen die bij justitie, de bestuurlijke en strafrechtelijke handhaving en de bestuursrechtspraak zijn betrokken |
• | het overleg met het College van procureurs-generaal faciliteren, voorbereiden en opvolgen |
• | de gecoördineerde uitwisseling van gegevens met federale inlichtingen-, veiligheids- en politiediensten. |
Belangrijke rol voor Vlaams Justitieminister
Het agentschap zal onder het hiërarchische gezag staan van de Vlaamse minister bevoegd voor Justitie en Handhaving (of zoals gedefinieerd in het basisbesluit ‘de Vlaamse minister bevoegd voor de justitiehuizen, het elektronisch toezicht, de coördinatie van de ketenaanpak intrafamiliaal geweld en de Family Justice Centers, de juridische eerstelijnsbijstand, de coördinatie van hulp- en dienstverlening aan gedetineerden en geïnterneerden, het Vlaams handhavingsbeleid en de bestuursrechtspraak).
De minister stuurt het agentschap aan via het ondernemingsplan en is verantwoordelijk voor de opvolging en het toezicht. Maar het hoofd van het agentschap krijgt de algemene leiding over het agentschap, de werking en de vertegenwoordiging ervan.
In werking: de minister zal voor iedere bepaling van het basisbesluit een datum van inwerkingtreding bepalen.