Voortaan kunnen de Belgische autoriteiten ook nummerplaatgegevens uitwisselen met andere EU-landen buiten de context van de zogenaamde “Crossborderrichtlijn” of de internationale verdragen m.b.t. de uitwisseling van gegevens in het kader van verkeersinbreuken. Dat moet het gemakkelijker maken om buitenlandse bestuurders te bestraffen die hier een inbreuk begaan op zaken die momenteel niet door de richtlijn en de verdragen zijn gevat, zoals de kilometerheffing of de regelgeving inzake de lage emissiezones.
Grensoverschrijdende uitwisseling van nummerplaatgegevens beperkt
De ‘Crossborderrichtlijn’
(Richtlijn 2015/413/EU) beperkt de uitwisseling van nummerplaatgegevens immers tot 8 categorieën verkeersinbreuken waaronder snelheidsovertredingen, het niet dragen van een veiligheidsgordel, door het rood rijden, het rijden onder invloed en gsm-gebruik. En ook het kader van de internationale verdragen m.b.t. de uitwisseling van gegevens in het kader van verkeersinbreuken is beperkt tot de doelen die uitdrukkelijk in de verdragstekst staan. Bovendien heeft ons land op dit moment alleen zo’n verdrag afgesloten met Nederland en Frankrijk.
Door die beperkingen glippen heel wat verkeersinbreuken die hier door buitenlanders overtreders worden begaan, door de mazen van het net. Denk aan overtredingen van de regels die gelden binnen lage emissiezones of de kilometerheffing. Deze elementen worden niet gevat door de richtlijn en internationale verdragen. Ze bieden dan ook geen grond voor de Belgische autoriteiten om nummerplaatgegevens op te vragen bij andere lidstaten voor de opsporing en bestraffing van buitenlandse bestuurders die in on land dergelijke inbreuken hebben begaan. De Belgische wetgever komt daarom met een oplossing.