De Vlaamse Regering heeft de finale versie van de Havenverkeersverordening voor de Antwerpse haven vastgesteld, na een eerste principiële goedkeuring in juli 2020. Vanaf 1 april 2021 vervangen de Vlaamse regels de aanvullende gemeentelijke verkeersreglementen van de stad Antwerpen en de gemeente Beveren.
Gebiedsdekkend juridisch kader
Het verkeer in het havengebied wordt momenteel nog geregeld door gemeentelijke aanvullende verkeersreglementen van zowel Antwerpen als Beveren. Op papier waren 3 aanvullende reglementen mogelijk, maar de gemeente Zwijndrecht heeft geen aanvullende regels uitgevaardigd voor haar grondgebied.
Dankzij de Havenverkeersverordening wordt een gebiedsdekkend juridisch kader voorzien voor het verkeer van havenvoertuigen binnen het hele Antwerpse havengebied (beide Scheldeoevers en de Liefkenshoektunnel en Tijsmanstunnel), ongeacht wie er het beheer van heeft.
Afwijkingen Technisch Reglement voertuigen
Havenvoertuigen zijn voertuigen die enkel mogen ingezet worden binnen het havengebied (op terminals of op de openbare weg) voor het vervoer of het behandelen van goederen (zoals straddle carriers, heftrucks, vrachtwagens enz.).
Ze worden in hoofdzaak ingedeeld in:
- categorie A: zelf voortbewegende voertuigen;
- categorie B: getrokken/gesleepte voertuigen.
Met subindelingen (A1/B1, A2/B2, A3/B3 en A4/B4) wordt aangegeven op welke wegen zij worden ingezet.
Het
Technisch Reglement blijft het referentiekader voor de Havenverkeersverordening. De bepalingen ervan worden hernomen, met aanpassingen.
De verordening wijkt af:
- op vlak van afmetingen, massa’s en hun aslastverdeling;
- voor de subindelingen A1/B1, A2/B2 en A3/B3: op vlak van ladingvereisten, reminrichtingen, remdoelmatigheid en koppelingen.
Voor subindeling A4/B4 gelden geen afwijkingen.
Het niveau van de technische eisen stijgt met de categorie, met jaarlijkse verplichte controle. Er wordt een specifieke (h)erkenningsprocedure voorzien voor de havenvoertuigen, met uniek genummerd havenkenteken.
Afwijkingen Wegcode
De
Wegcode blijft in principe van toepassing, maar er gelden bijzondere regels voor de ‘relocatie’. Dat is de verplaatsing van havenvoertuigen A1/B1 over de openbare weg. Zo moeten zij bijvoorbeeld de kortste route volgen en ongeladen zijn.
Ook gelden er vergunningsvoorschriften per traject en per havenvoertuigcombinatie om operationeel transport A2/B2 – A3/B3 – A4/B4 te laten deelnemen aan het verkeer.
Centrale rol voor havenkapiteinsdienst (HKD)
De HKD verleent de vergunningen op basis van een gedocumenteerde aanvraag en na advies van de (wettelijke) wegbeheerders, de tunnelbeheerders en de handhavende instanties. De dienst staat ook in voor de handhaving en de sanctionering van de Havenverkeersverordening.
In werking op: 1 april 2021