In een arrest van 19 januari vernietigt de Raad van State het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 april 2019 betreffende bredere aanhangwagens voor fietsen in het kader van proefprojecten voor goederenvervoer per fiets. Deze vernietiging heeft echter geen gevolgen in de praktijk. Een koninklijk besluit van 16 juni 2020 tot wijziging van de wegcode laat de door fietsen getrokken aanhangwagens met een breedte van 1,20 m immers toe voor proefprojecten onder de voorwaarden die door de bevoegde overheden zijn vastgelegd.
Om het goederentransport per fiets te bevorderen heeft de Brusselse regering op 25 april 2019 een besluit genomen dat voor proefprojecten aanhangwagens toelaat die maximum 1,20 m breed zijn. De gewesten zijn immers bevoegd voor de wegeninfrastructuur alsook voor de veiligheid, afmetingen en signalisatie van de lading.
Bevoegdheidsoverschrijding
Op 8 juli 2019 heeft de Belgische staat, vertegenwoordigd door de minister van Mobiliteit, een verzoekschrift ingediend met het oog op de vernietiging van dat besluit. Volgens de Belgische staat gaat het om een bevoegdheidsoverschrijding en een schending van de bevoegdheidsverdelende regels. Ook al heeft de zesde staatshervorming de bevoegdheden inzake wegeninfrastructuur overgeheveld naar de gewesten, de bevoegdheid om de afmetingen van de voertuigen of hun aanhangwagens te reglementeren valt daar niet onder.
Technische voorschriften zijn federale materie
De Raad van State heeft de Belgische staat gevolgd. Hij argumenteert dat de gewesten weliswaar bevoegd zijn om de maximale massa van een aanhangwagen of de afmetingen van de lading te bepalen, maar dat dit niet geldt voor de technische voorschriften van de voertuigen en hun aanhangwagens. Die blijven onder de residuaire bevoegdheid van de federale overheid vallen. Bijgevolg beslist hij dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet bevoegd was om dit besluit te nemen en vernietigt hij het besluit.
Geen praktische gevolgen
Deze vernietiging heeft geen gevolgen in de praktijk. Een koninklijk besluit van 16 juni 2020 tot wijziging van de wegcode laat de door fietsen getrokken aanhangwagens met een breedte van 1,20 m immers toe voor proefprojecten onder de voorwaarden die door de bevoegde overheden zijn vastgelegd.