De inspectiediensten van de FOD Economie kunnen hun elektronische processen-verbaal nog tot 1 september 2021 opstellen op papieren drager en ondertekenen met een handgeschreven handtekening, zonder gebruik te moeten maken van het e-pv-informaticasysteem. Maar let op: van zodra ze technisch en inhoudelijk in staat zijn om het e-pv volledig digitaal op te stellen en te ondertekenen vervalt deze overgangsmaatregel.
De federale regering kan niet anders dan de overgangsmaatregelen voorzien in de wet van 17 maart 2019 en het KB van 13 april 2019 verlengen. De uitrol van e-pv’s bij de Algemene Directie Economische Inspectie, de Algemene Directie Kwaliteit en Veiligheid, de Algemene Directie Energie en het secretariaat van Belac (het Belgisch Accreditatiesysteem) loopt nog steeds niet zoals gepland.
Tot op vandaag zorgen technische issues ervoor dat een e-pv volledig digitaal opmaken en ondertekenen niet kan. Bovendien kregen de diensten er de voorbije maanden tal van extra opdrachten bij in het kader van de coronapandemie.
Het jaar dat initieel voorzien was om alle betrokken inspectiediensten technisch en inhoudelijk klaar te stomen, met als uiterste deadline 26 juli 2020, bleek dus onhaalbaar. De nieuwe deadline is 1 september 2021. Tot dan kan het e-PV dus op een papieren drager worden gesteld en ondertekend met een handgeschreven handtekening. Tijdens de overgangsperiode kunnen de processen-verbaal per brief of elektronische zending aan de procureurs des Konings worden toegezonden.
In werking: 1 september 2020.
Bron: 22 augustus 2020 - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 april 2019 tot uitvoering van de wet van 17 maart 2019 tot invoering van het elektronisch proces-verbaal bij de inspectiediensten van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie en tot wijziging van het Sociaal Strafwetboek, BS 01 september 2020, p.64524.