Alle vrachtwagens op internationaal transport moesten tegen 15 juni 2034 uitgerust zijn met een slimme tachograaf. De slimme tachograaf registreert de gps-positie van een voertuig bij het begin van de dienst, om de 3 uur tijdens de dienst, en op het einde van de dienst. Die gps-positionering is een extra beveiliging om te controleren of de geregistreerde posities wel logisch zijn volgens de geregistreerde rijtijden. Verordening 2020/154 breidt echter het aantal te registreren gegevens uit én versnelt de invoering van de slimme tachograaf.
In het vervolg moet de slimme tachograaf ook gegevens registreren over:
• | elke grensoverschrijding, |
• | elke laad- of losactiviteit, en |
• | of het voertuig voor goederen- of personenvervoer werd gebruikt. |
De Europese Commissie moet ten laatste tegen 21 augustus 2021 gedetailleerde regels publiceren voor het registreren van die bijkomende gegevens.
De datum van publicatie van die gedetailleerde regels is cruciaal, want vanaf die datum beginnen allerlei overgangstermijnen te lopen.
Bijvoorbeeld:
- 3 jaar na publicatie – dus ten laatste op 21 augustus 2024 – moeten alle voertuigen die nog uitgerust zijn met een analoge tachograaf en de voertuigen die uitgerust zijn met bepaalde verouderde types van digitale tachograaf, voorzien zijn van een slimme tachograaf als zij in een andere lidstaat dan hun lidstaat van inschrijving worden gebruikt.
- 4 jaar na publicatie geldt die maatregel ook voor de minder oude types van digitale tachograaf.
- 3 jaar na publicatie moeten alle voertuigen die voor het eerst geregistreerd worden een slimme tachograaf aan boord hebben.
- Enzovoort.
In voertuigen die nog niet uitgerust zijn met een slimme tachograaf, zal het overschrijden van de grenzen manueel geregistreerd moeten worden op de dichtstbijzijnde stopplaats aan, of voorbij de grens.
De inspectiediensten kunnen via een DSRC-systeem (Dedicated Short Range Communication System) de gegevens van een slimme tachograaf van op afstand uitlezen en kunnen zo gerichter fraude opsporen. De digitale tachograaf maakt het ook mogelijk om een verbinding tot stand te brengen met externe systemen, bv. voor track and tracing.
Bron: Verordening (EU) 2020/1054 van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2020 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 561/2006 wat betreft de minimumeisen voor maximale dagelijkse en wekelijkse rijtijden, minimumonderbrekingen en dagelijkse en wekelijkse rusttijden, en Verordening (EU) nr. 165/2014 wat betreft positionering door middel van tachografen, Pb. L249, 31 juli 2020, art. 2, puntjes 1 t.e.m. 12, en art. 3.Extra informatie:- Verordening (EU) 165/2014 van het Europees Parlement en van de Raad van 4 februari 2014 betreffende tachografen in het wegvervoer (...), Pb. L60, 28 februari 2014 [
tachografenverordening].
- Nieuw mobiliteitspakket voor wegvervoer:
- 1) Verordening (EU) 2020/1055 van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2020 houdende wijziging van Verordeningen (EG) nr. 1071/2009, (EG) nr. 1072/2009 en (EU) nr. 1024/2012 teneinde ze aan te passen aan
ontwikkelingen in de wegvervoersector, Pb. L249, 31 juli 2020.
- 2) Verordening (EU) 2020/1056 van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2020 inzake
elektronische informatie over goederenvervoer, Pb. L249, 31 juli 2020.
- 3) Richtlijn (EU) 2020/1057 van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2020 tot vaststelling van specifieke regels met betrekking tot Richtlijn 96/71/EG en Richtlijn 2014/67/EU wat betreft de
detachering van bestuurders in de wegvervoersector en tot wijziging van Richtlijn 2006/22/EG wat betreft de handhavingsvoorschriften en Verordening (EU) nr. 1024/2012, Pb. L249, 31 juli 2020.
- 4)
Mobiliteitspakket I betreffende het wegvervoer – Verklaring van de Commissie, Pb. C252, 31 juli 2020.