Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

EU wil meer en efficiëntere controles voor wegvervoer

Nieuws - 06/08/2020
-
Auteur 
Carine Govaert


De Europese Unie vult de algemene voorschriften uit de detacheringsrichtlijn aan met specifieke voorschriften voor de kortstondige detacheringen in het wegvervoer. Terzelfder tijd spoort ze de lidstaten aan om méér én efficiëntere controles uit voeren, die gepaard gaan met minder hinder voor de vervoerbedrijven.
Gedetacheerd?
Richtlijn 2020/1097 preciseert eerst welke bestuurders geacht worden gedetacheerd te zijn, en welke niet. Zo is er bij cabotage sprake van detachering, maar bij bilateraal goederenvervoer niet. Eén en ander verandert echter zodra de slimme tachograaf verplicht wordt.
Gelijke verloning
De lidstaten krijgen de plicht om informatie over de beloningscomponenten in hún vervoerondernemingen op een toegankelijke en transparante wijze ter beschikking te stellen van de vervoerondernemingen uit de andere EU-lidstaten en van de gedetacheerde bestuurders.
Vervoerondernemingen die buiten de Unie gevestigd zijn, mogen geen gunstiger behandeling krijgen dan ondernemingen die in de Unie gevestigd zijn. Ook niet wanneer daarover afspraken werden gemaakt in bilaterale of multilaterale overeenkomsten.
Detacheringsverklaring
De wegvervoerondernemer die in een andere lidstaat gevestigd is, bezorgt een uniforme detacheringsverklaring aan de nationale autoriteiten van de lidstaat waarnaar hij een bestuurder detacheert. Hij doet dat via IMI (het ‘Informatiesysteem Interne Markt’), met een meertalig standaardformulier, ten laatste bij de aanvang van de detachering.
De IMI-module wordt momenteel ontwikkeld, in opdracht van de Europese Commissie, en moet klaar zijn tegen 2 februari 2021.
De gedetacheerde bestuurder moet een papieren of elektronische kopie van de detacheringsverklaring kunnen voorleggen bij een wegcontrole. Evenals een bewijs dat het vervoer plaatsvindt in de lidstaat van ontvangst (bv. een elektronische vrachtbrief) en de tachograafgegevens met de landensymbolen van de lidstaten die hij heeft aangedaan.
De vervoerondernemer moet die documentatie en de documentatie over de verloning van zijn gedetacheerde bestuurders binnen de 8 weken via IMI kunnen overmaken als de lidstaat van detachering daarom vraagt. Als het bedrijf die informatie niet bezorgt, kan de lidstaat in kwestie de bijstand vorderen van de lidstaat van vestiging van de onderneming.
Controles op de arbeidstijd
Wegcontroles op de arbeidstijd worden vanaf nu beperkt tot de aspecten die doeltreffend gecontroleerd kunnen worden met de tachograaf en de daarmee samenhangende apparatuur. Uitgebreide controles kunnen alleen nog plaatsvinden in de onderneming zelf.
Die ondernemingen worden geselecteerd op basis van een risicoclassificatiesysteem. De Commissie zal tegen 2 juni 2021 gemeenschappelijke regels afkondigen voor dat risicoclassificatiesysteem. Het systeem zal rekening houden met het aantal inbreuken, de ernst en de frequentie ervan, het aantal controles zonder inbreuken, en het al of niet hebben van een slimme tachograaf. De controle-instanties van de andere lidstaten krijgen in real time toegang tot de informatie uit het nationale risicoclassificatiesysteem van elke lidstaat.
Controles op rij- en rusttijden, onderbrekingen en tachografen
De lidstaten voeren ten minste 6 keer per jaar onderling afgestemde wegcontroles uit op de rij- en rusttijden en op de tachografen. ‘De lidstaten trachten tevens onderling afgestemde controles ter plaatse bij de onderneming te houden’, voegt richtlijn 2020/1057 daaraan toe. ‘Deze onderling afgestemde controles worden tegelijkertijd door de handhavingsautoriteiten van 2 of meer lidstaten uitgevoerd, elk op hun eigen grondgebied’.
De Commissie zal nog richtsnoeren opstellen voor de beste handhavingspraktijken. Zij zal die publiceren in haar tweejaarlijkse verslag over de handhaving in het wegvervoer, en dus niet in het Europees Publicatieblad.
Verzenders, expediteurs, contractanten en subcontractanten die wisten, of hadden moeten weten, dat de vervoerdiensten waartoe zij opdracht gaven, tot inbreuken zouden leiden, riskeren sancties.
Vanaf 2 februari 2022
De lidstaten moeten richtlijn 2020/1057 omzetten in nationaal recht en toepassen vanaf 2 februari 2022. De Europese Commissie start intussen onderhandelingen met de landen van buiten de Unie over de toepassing van gelijkwaardige regels.
Richtlijn 2020/1057 maakt samen met nog 3 verordeningen deel uit van het nieuwe mobiliteitspakket voor het wegvervoer.

Bron:  Richtlijn (EU) 2020/1057 van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2020 tot vaststelling van specifieke regels met betrekking tot Richtlijn 96/71/EG en Richtlijn 2014/67/EU wat betreft de detachering van bestuurders in de wegvervoersector en tot wijziging van Richtlijn 2006/22/EG wat betreft de handhavingsvoorschriften en Verordening (EU) nr. 1024/2012, Pb. L249, 31 juli 2020.

Extra informatie:
- Richtlijn nr. 96/71/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1996 betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten, Pb. L18, 21 januari 1997 [detacheringsrichtlijn].
- Richtlijn 2002/15/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2002 betreffende de organisatie van de arbeidstijd van personen die mobiele werkzaamheden in het wegvervoer uitoefenen, Pb. L80, 23 maart 2002.
- Verordening (EG) 561/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2006 tot harmonisatie van bepaalde voorschriften van sociale aard voor het wegvervoer (...), Pb. L102, 11 april 2006 [verordening op de rij- en rusttijden].
- Richtlijn 2006/22/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2006 inzake minimumvoorwaarden voor de uitvoering van de Verordeningen (EG) nr. 561/2006 en (EU) nr. 165/2014 en van Richtlijn 2002/15/EG betreffende voorschriften van sociale aard voor het wegvervoer en tot intrekking van Richtlijn 88/599/EEG van de Raad, pb. L102, 11 april 2006 (nieuw opschrift!).
- Verordening nr. 1024/2012/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 betreffende de administratieve samenwerking via het Informatiesysteem interne markt en tot intrekking van Beschikking 2008/49/EG van de Commissie (“de IMI-verordening”), Pb. L316, 14 november 2012.
- Verordening (EU) 165/2014 van het Europees Parlement en van de Raad van 4 februari 2014 betreffende tachografen in het wegvervoer (...), Pb. L60, 28 februari 2014 [tachografenverordening].
- Richtlijn nr. 2014/67/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 inzake de handhaving van Richtlijn 96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1024/2012 betreffende de administratieve samenwerking via het Informatiesysteem interne markt (“de IMI-verordening”), Pb. L159, 28 mei 2014.
- Mobiliteitspakket voor het wegvervoer:
- 1) Verordening (EU) 2020/1054 van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2020 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 561/2006 wat betreft de minimumeisen voor maximale dagelijkse en wekelijkse rijtijden, minimumonderbrekingen en dagelijkse en wekelijkse rusttijden, en Verordening (EU) nr. 165/2014 wat betreft positionering door middel van tachografen, Pb. L249, 31 juli 2020.
- 2) Verordening (EU) 2020/1055 van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2020 houdende wijziging van Verordeningen (EG) nr. 1071/2009, (EG) nr. 1072/2009 en (EU) nr. 1024/2012 teneinde ze aan te passen aan ontwikkelingen in de wegvervoersector, Pb. L249, 31 juli 2020.
- 3) Verordening (EU) 2020/1056 van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2020 inzake elektronische informatie over goederenvervoer, Pb. L249, 31 juli 2020.
- 4) Mobiliteitspakket I betreffende het wegvervoer – Verklaring van de Commissie, Pb. C252, 31 juli 2020.