Ons land telt op dit moment 176.133 oldtimers, waarvan twee derde is ingeschreven in Vlaanderen. Sinds 20 mei 2018 geldt voor de meeste van die voertuigen een verplichte periodieke technische keuring. Maar hoe loopt de toepassing van deze nieuwe regel? Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters geeft een stand van zaken.
De periodieke oldtimerkeuring is verplicht voor voertuigen van categorie M, N, O, T (Txb of T5 > 40 km/u) die meer dan 25 jaar geleden in gebruik genomen zijn én die ingeschreven zijn onder een O-kentekenplaat of een gepersonaliseerde kentekenplaat met een O-vignet. Al bestaan er wel uitzonderingen op deze algemene regel uit het
besluit van 27 april 2018, bijvoorbeeld voor traag vervoer.
De periodiciteit van de keuring hangt af van de leeftijd van het voertuig. Oldtimers vanaf 25 tot 30 jaar moeten jaarlijks worden voorgereden, voor voertuigen vanaf 30 t.e.m. 50 jaar valt de periodieke keuring om de 2 jaar, en oldtimers ouder dan 50 jaar moeten slechts om de 5 jaar gekeurd worden.
Merendeel in Vlaanderen
Momenteel zijn in België 176.133 voertuigen ingeschreven onder een O-kentekenplaat. Daarvan zijn er 66% – 115.898 voertuigen – ingeschreven in het Vlaams gewest, 30% (52.862 voertuigen) in het Waals gewest en 4% (7.373) in het Brussels Hoofdstedelijk gewest.
Periodieke keuring: cijfers
Tussen 1 juni 2018 en 1 oktober 2019 werden in het Vlaams gewest 30.984 voertuigen onder O-plaat gekeurd. Daarvan zijn er 17.314 voertuigen goedgekeurd en 13.670 afgekeurd.
14.362 voertuigen kregen een herkeuring. Daarvan werden er 12.219 uiteindelijk goedgekeurd. 2.143 voertuigen werden afgekeurd.
De voornaamste redenen voor afkeuring waren: de remmen, de milieutest, de lichten, de ruitensproeier, de ophanging en olielekken.
Technische instructies
Dit jaar nog zullen nieuwe technische instructies en praktische regels voor de uitvoering van de keuring worden verspreid. De huidige instructie (VO/MOW/INS.TK/2018-05) zou immers voor verwarring zorgen. Het document werd daarom al aangepast in 2019. Maar een volledig nieuwe instructie moet rechtszekerheid bij de garagisten, keuringsinstellingen en oldtimereigenaren garanderen.
Minister Peeters laat tot slot weten dat een traject werd opgestart om na te gaan of er aanpassingen nodig zijn aan de regelgeving.
Bron: Vlaams Parlement, Schriftelijke vraag ‘Keuring oldtimers -regelgeving’,
online op 4 december 2019.