Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

2019-versies van ADR en RID van toepassing op vervoer van ontplofbare stoffen in ons land

Nieuws - 12/09/2019
-
Auteur 
Carine Govaert


Met richtlijn 2018/1846 besliste Europa om de meest recente versies van de internationale overeenkomsten op het vervoer van gevaarlijke goederen van toepassing te maken op het vervoer binnen de Europese Unie. De lidstaten moesten die richtlijn vóór 30 juni 2019 omzetten in nationaal recht. Aangezien het vervoer van gevaarlijke goederen in ons land een gedeelde bevoegdheid is, leidt dat telkens weer tot een carrousel aan uitvoeringsbesluiten.
Dit keer is de federale overheid aan de beurt: een KB van 2 september 2019 maakt ADR-2019 (over het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg) en RID-2019 (over het vervoer van gevaarlijke goederen per spoor) van toepassing op het vervoer van springstoffen en andere ontplofbare stoffen.
Volgens de Europese richtlijn móchten ADR-2019 en RID-2019 al toegepast worden vanaf 1 januari 2019, maar móesten zij toegepast worden vanaf 1 juli 2019. Aangezien nieuwe verplichtingen geen terugwerkende kracht mogen hebben, treedt het KB dat de richtlijn omzet in nationaal recht, in werking op de dag na publicatie. Dat is op 12 september 2019. Maar datzelfde KB zegt ook dat de door het KB gewijzigde bepalingen ‘mogen [...] toegepast worden tot 30 juni 2019’. Over de situatie tussen 1 juli 2019 en 11 september 2019 spreekt het KB zich niet uit.
Het ‘Europees verdrag betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg’ (ADR) gaat uit van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (Unece). Het ‘Reglement betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen per spoor’ (RID) gaat uit van OTIF, een internationaal spoorwegorgaan dat nauw aanleunt bij Unece. Beide overeenkomsten worden om de 2 jaar bijgewerkt. De Europese Unie heeft deze internationale overeenkomsten van toepassing gemaakt op het vervoer van gevaarlijke goederen binnen de Unie. Europa neemt ook de 2-jaarlijkse updates over. Maar aangezien dat met een richtlijn gebeurt, moeten de lidstaten die richtlijn ook nog eens omzetten in nationaal recht. Het huidige KB is al het derde omzettingsbesluit, maar er moeten er nog volgen.