Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

SUA-protocol van 2005 maakt misbruik van windturbineplatformen op zee strafbaar

Nieuws - 05/08/2019
-
Auteur 
Carine Govaert


Door het stopcontact op zee (Modular Offshore Grid) en de toename van het aantal windturbines, neemt ook het aantal platformen op het Belgisch continentaal plat toe. Het risico dat terroristen die platformen gaan gebruiken voor terroristische aanslagen, wordt dus groter. Vandaar dat ons land instemt met het SUA-protocol van 2005 bij het internationale SUA-verdrag (Suppression of Unlawfal Acts). Dat protocol maakt het mogelijk om méér activiteiten vanaf vaste platformen op zee te bestraffen.
De lijst van activiteiten die zo strafbaar worden en waarvoor de verdragsstaten met elkaar zullen samenwerken, wordt onder meer uitgebreid met:
het gebruik van een platform bij het voorbereiden en plegen van een terroristische aanslag
het gebruik van een platform bij het helpen vluchten van de daders van een strafbaar feit
het gebruik van het platform zelf als wapen, en
het ongeautoriseerd opslaan van massavernietigingswapens en dual use-goederen op een platform.
België had de nodige aanpassingen al doorgevoerd in het gloednieuwe Belgisch Scheepvaartwetboek en stemde eerder al een instemmingswet van 23 mei 2019, zodat de weg vrij was voor de officiële ratificatie van het protocol van 2005.
Het ‘verdrag tot bestrijding van wederrechtelijke gedragingen gericht tegen de veiligheid van de zeevaart’ of SUA-verdrag werd in 1988 gesloten binnen de Verenigde Naties. Datzelfde jaar werd ook een protocol gesloten dat het verdrag in beperkte mate van toepassing maakte op ‘wederrechtelijke gedragingen gericht tegen de veiligheid van vaste platforms op het continentaal plat’. Dit SUA-protocol van 1988 werd in 2005 uitgebreid door een wijzigingsprotocol en het is dát SUA-protocol van 2005 waarmee de Belgische overheid nu instemt.
Het wijzigingsprotocol van 2005 treedt op 30 september 2019 in werking in ons land. België is het 40e land waarin het protocol geldt. Onze buurlanden – Duitsland, Frankrijk en Nederland – hebben ook al ingestemd met de tekst. Groot-Brittannië heeft het protocol al in 2007 ondertekend, maar nog niet geratificeerd.