De Brusselse regering heeft haar noodplan tegen pollutiepieken op 1 oktober van vorig jaar bijgestuurd. Sindsdien gelden in het gewest drempelwaarden voor fijn stof (PM10), black carbon (PM2,5) en stikstofdioxides (NO2). Wanneer IRCEL, de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu, vaststelt dat één van de drempelwaarden wordt overschreden, treedt het ‘Noodplan voor pollutiepieken’ in werking. Tijdens een eerste fase wordt er vooral geïnformeerd en maant Brussel de automobilisten aan om voor andere vervoerswijzen te kiezen. In de hoogste alarmfase geldt echter een circulatieverbod voor alle voertuigen, op het hele Brusselse grondgebied met uitzondering van de Ring. Het circulatieverbod geldt ook voor vrachtwagens, motor- en bromfietsen. Op dat rijverbod bij een pollutiepiek bestaan 22 uitzonderingen. De Brusselse regering voegt daar een uitzondering aan toe: de verkeersstop geldt ook niet voor ‘de voertuigen voor de levering van goederen die nodig zijn in het kader van een just-in-time industrieel proces’.
Een ‘just-in-time industrieel proces’ is een ‘industrieel proces waarin het productieproces en de levering van de goederen die nodig zijn voor de industriële productie, zodanig op elkaar zijn afgestemd dat de goederen worden aangeleverd voor een onmiddellijk gebruik en er nauwelijks tot geen voorraden in het bedrijf worden opgeslagen’.
Deze uitzondering geldt vanaf 27 juli 2019.
Andere voertuigen die
niet onder het circulatieverbod vallen, zijn bijvoorbeeld taxi’s, bussen en touringcars, politievoertuigen, ziekenwagens, vuilniswagens, en voertuigen van sleepdiensten.
Bron: Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 9 juli 2019 van houdende wijziging van het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 november 2008 tot bepaling van de dringende maatregelen om piekperiodes van luchtvervuiling door fijn stof en door stikstofdioxide te voorkomen, BS 17 juli 2019.