Binnenkort zal een ‘Strategisch adviescomité voor informatie’ de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie bijstaan in hun beleid rond politioneel informatiebeheer en –beveiliging. Geen overbodige luxe gezien de Privacyrichtlijn Politie-Justitie (2016/680) en de GDPR-vereisten. Via de Verzamelwet Politioneel Informatiebeheer van 22 mei 2019 werd alvast een basis gecreëerd voor de oprichting.
Leden van politie en vertegenwoordigers van de ministers
Het comité dat in het RPPol ook als ‘Comité Informatie en ICT’ wordt aangeduid – in de parlementaire stukken spreekt men dan weer over het ‘Strategisch Comité I – zal bestaan uit
• | 6 leden van de federale politie |
• | 6 leden van de lokale politie |
• | een vertegenwoordiger van de minister van Binnenlandse Zaken |
• | een vertegenwoordiger van de minister van Justitie |
De functionaris voor gegevensbescherming die bij de commissaris-generaal wordt aangewezen (of zijn vertegenwoordiger) zetelt als deskundige. Het voorzitterschap is voor de Directeur-generaal van het Middelenbeheer en de Informatie van de federale politie en de voorzitter van de Vaste Commissie van de lokale politie (of hun afgevaardigde).
Advies en aanbevelingen
Het comité zal advies en aanbevelingen geven over
• | het beleid en de regelgeving m.b.t. het politioneel informatiebeheer, de informatie- en communicatiesystemen van de geïntegreerde politie |
• | het beleid van de informatiebeveiliging |
• | het beleid van de bescherming van gegevens en de beveiliging van persoonsgegevens en hun verwerking |
Ze doet dat op eigen initiatief of op vraag van
• | het Coördinatiecomité van de geïntegreerde politie |
• | de ministers van Binnenlandse Zaken of Justitie |
• | het Directiecomité van de federale politie |
• | de Vaste Commissie voor de lokale politie |
• | een verwerkingsverantwoordelijke |
Adviezen en aanbevelingen worden steeds aan de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie bezorgd. Maar het Comité brengt ook jaarlijks verslag uit bij de ministers over de uitvoering van de regelgeving m.b.t. politionele operationele gegevensverwerking (o.a. de archivering en het wissen van gegevens uit de gegevensbanken en de beoordeling van de kwaliteit van de gegevens in de databanken). Het Controleorgaan op de Politionele Informatie en het Vast Comité van Toezicht op de politiediensten krijgen ook een exemplaar van het verslag.
Uniek register van verwerkingsactiviteiten
De Verzamelwet zorgt nog voor tal van andere nieuwigheden. We stippen de belangrijkste kort aan:
• | Er zal een uniek register van verwerkingsactiviteiten voor de geïntegreerde politie worden gecreëerd. Via dit register wordt onder meer het Controleorgaan op de Politionele Informatie actief op de hoogte gehouden van eventuele wijzigingen aan gegevens in de politionele databanken. Meer info over de inhoud, vorm en het beheer van het register volgt in een later KB. - Het Controleorgaan op de Politionele Informatie wordt formeel aangewezen als gegevensbeschermingsautoriteit voor de politie |
• | De rechtstreekse toegang van de inlichtingendiensten tot de Algemene Nationale Gegevensbank wordt in de wet ingeschreven |
• | De opdrachten van bestuurlijke politie die het gebruik van een technische gegevensbank rechtvaardigen wordt uitgebreid met de categorie van personen die het voorwerpen uitmaken van een politiemaatregel. Deze toevoeging is het gevolg van de operationele behoefte van dep politiediensten om ANPR-camera’s te kunnen inzetten bij de effectieve opvolging van een politiemaatregel, bevolen door een bevoegde overheid. |
In werking: 29 juni 2019.