Slachtoffers van levensbedreigende stalking door een ex-partner kunnen sinds kort de hulpdiensten contacteren via een mobiele alarmknop. Die is via bluetooth verbonden met de 112-app op hun smartphone. Maar wat gebeurt er precies als iemand die knop induwt en wat is dan de taak van de politie?
Hoe werkt het systeem?
Wanneer de knop wordt ingedrukt, wordt automatisch het Communicatie- en Informatiecentrum (CIC) van de politie gecontacteerd. De oproep vermeldt duidelijk dat het om een stalkingalarm gaat. Het CIC stuurt onmiddellijk een interventieploeg van de politie ter plaatse. Dat team ontvangt alle informatie dat over het stalkingdossier werd opgeslagen in het systeem zodat het snel en efficiënt kan optreden.
Na de interventie neemt slachtofferhulp contact op met het slachtoffer. Het dossier wordt herbekeken tijdens een multidisciplinair overleg.
Dagelijkse opvolging
Dossiers worden niet alleen na een alarm onderzocht. De bevoegde politiezones zorgt voor dagelijkse opvolging (is de bluetooth gedeactiveerd, wat is de batterijstatus van de alarmknop, enz.). Bij iedere ‘onregelmatigheid’ contacteert de zone (referentieambtenaar partnergeweld) het slachtoffer om de zaken uit te klaren. Is er sprake van een onrustwekkende situatie dat wordt een multidisciplinair overleg opgestart om de volgende stappen te bekijken.
Slechts beperkt aantal dossiers
Die dagelijkse opvolging vraagt uiteraard capaciteit. Maar (voorlopig?) gaat het slechts om een beperkt aantal dossiers. Alleen slachtoffers van zeer ernstige stalking door een ex-partner (gestaafd door één of meerdere pv’s) komen in aanmerking voor een mobiele knop. Knopen over die selectie worden doorgehakt op een multidisciplinair overleg.
Slachtoffers die een knop krijgen, moeten een gebruikersovereenkomst ondertekenen.
Evaluatie binnen 6 maanden