Vanaf 15 juni moet iedere nieuwe vrachtwagen uitgerust zijn met een slimme tachograaf. Deze ‘smart tacho’ heeft tal van extra functies om misbruik beter te kunnen opsporen. Denk aan locatiebepaling waarbij om de 3 uur de GPS-positie van het voertuig wordt opgeslagen. Daarnaast zorgt het toestel ervoor dat overheidsinstanties van op afstand de gegevens kunnen uitlezen terwijl het voertuig rijdt. Door de komst van de slimme tachograaf veranderen ook de vereisten voor het inbouwen, testen en ijken van de toestellen. Zo wordt een nieuw, uitgebreider installatieplaatje voor de slimme tachograaf ingevoerd. Ook de erkenningsnormen voor de installateurs en herstellers van tachografen wijzigen. De federale regering implementeert de nieuwigheden in het TachograafKB van 17 oktober 2016.
Erkenningsnormen installateurs en herstellers
Om een erkenning te krijgen als installateur van slimme tachografen moet men, op het moment van de aanvraag, beschikken over specifieke technische uitrusting zodat de tachografen op een correcte manier kunnen worden geïnstalleerd en gecontroleerd. Denk aan een aangepast kaartsysteem voor het klasseren en bewaren van werkdocumenten, een toestel voor het testen van de GNSS-module, een toestel voor het testen van de remote control unit, de nodige computerprogramma’s, een radiogestuurd uurwerk, enz.
Bovendien moet de aanvrager het bewijs leveren dat minstens 2 personeelsleden een opleiding als installateur voor slimme tachografen hebben gevolgd. Tot 15 juni 2020 is het onder bepaalde voorwaarden toegestaan om slechts over 1 getraind personeelslid te beschikken. De basiscursus slimme tachograaf duurt minstens 20 uur, de vervolgopleiding minstens 7 uur. De uitbreidingscursussen slimme tachograaf omvat minstens 3,5 uur opleiding. De basiscursus installateur beperkte draagwijdte telt 6 uur opleiding, de vervolmakingscursus 3uur.
Erkende installateurs zijn verplicht om via een uithangbord aan hun gebouw bekend te maken dat ze erkend zijn.
Voor herstellers van slimme tachografen gelden grotendeels dezelfde vereisten om een erkenning te verkrijgen. Er zijn wel enkele verschillen ten opzichte van de installateurs. Herstellers moeten bijvoorbeeld maar 1 personeelslid in dienst hebben dat een opleiding als hersteller van slimme tachografen heeft gevolgd.