Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Extra maatregelen tegen kilometerbedrog bij aan- en verkoop tweedehandswagen

Nieuws - 14/12/2018
-
Auteur 
Laure Lemmens


Vanaf 1 maart 2019 zal de Car-pass niet meer alleen de kilometerstand van een voertuig vermelden, maar ook de euronorm waaraan het voertuig voldoet, de officiële CO2-uitstoot en de gebruikte testprocedure, de eventuele verplichting om het voertuig te laten keuren na een ongeval en eventuele terugroepacties waaraan geen gevolg werd gegeven. Items die van doorslaggevend belang kunnen zijn bij de aankoop van een occasie en nu niet moeten worden gemeld. Maar de wetgever wil kandidaat-kopers ook beter beschermen door extra in te zetten op de strijd tegen kilometerbedrog. Dat blijkt nog steeds schering en inslag bij de invoer van tweedehandsvoertuigen uit het buitenland. Daarom zullen verkopers in de toekomst onder meer verplicht zijn om de kilometerhistoriek vóór invoer mee te delen aan de vzw Car-Pass.
Informatie bij aankoop occasie
Wie in België een tweedehandsvoertuig aankoopt, krijgt van de verkoper een Car-pass. Zowel professionele verkopers als particulieren moeten het kunnen voorleggen. Alleen wanneer de koper van het voertuig zelf een vakman is, geldt een uitzondering op die verplichting.
De Car-pass vermeldt op dit moment – naast een aantal gegevens die eigen zijn aan het voertuig (merk, model, datum van inschrijving, enz.) – de kilometerstand van het voertuig. Belangrijke informatie om de authenticiteit van de kilometerstand te kunnen verifiëren. Maar volgens de wetgever zijn er nog tal van andere elementen die de waarde of gebruiksmogelijkheden van het voertuig kunnen beïnvloeden en die de consument dus beter weet vooraleer die een aankoop doet. Vanaf 1 maart vermeldt een Car-pass dan ook
de euronorm waaraan het voertuig voldoet;
zijn CO2-uitstoot met vermelding van de gebruikte testprocedure;
de eventuele verplichting om het voertuig te laten keuren na ongeval vooraleer het terug in het verkeer mag worden gebracht;
de eventuele terugroepacties waaraan voor het betrokken voertuig geen gevolg werd gegeven.
Communicatie vzw Car-pass
De extra informatie moet natuurlijk op de Car-pass geraken. De vzw Car-pass – de vereniging die is aangewezen om de kilometerstand van voertuigen te registreren – zal dus meer gegevens moeten ontvangen. Nu zijn erkende keuringsinstellingen en vaklui verplicht om àlle informatie over de kilometerstand van voertuigen door te geven aan de vzw. In de toekomst zullen ook fabrikanten van nieuwe voertuigen en invoerders een bijdrage moeten leveren. Zij zullen m.b.t. reeds ingeschreven voertuigen info moeten doorspelen over de terugroepacties waaraan voor het voertuig geen gevolg werd gegeven, de kilometerstanden van geconnecteerde voertuigen en de kilometerhistoriek van voertuigen die reeds in een ander land waren ingeschreven voor hun invoer naar België.
Informatie bij verkoop
De wetgever legt tot slot een bijkomende verplichting op voor vakmannen. Bij de tekoopaanbieding van een tweedehandsvoertuig moeten ze altijd àlle informatie die ook op de Car-pass staat meegeven aan de kandidaat-koper. Zonder dat de kandidaat-koper dat vraagt moet die dus een overzicht krijgen van de kilometerhistoriek, de euronorm, officiële CO2-uitstoot, eventuele keuringsverplichtingen na ongeval en eventuele terugroepacties waaraan geen gevolg werd gegeven. Vakmannen zullen voor deze informatie te rade moeten gaan bij de vzw Car-pass.
Bron:Wet van 28 november 2018 tot wijziging van de wet van 11 juni 2004 tot de beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen, BS 6 december 2018.