Word je door een wegomlegging van de politie of de wegbeheerder verplicht om de Brusselse lage-emissiezone (LEZ) binnen te rijden met een voertuig dat niet aan de voorwaarden voldoet, dan hoef je niet te panikeren. Er zullen in dat geval geen administratieve boetes worden uitgeschreven. De regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voegt die regel toe aan haar LEZ-besluit. Er is ook goed nieuws voor wie met een voertuig rijdt dat is aangepast voor het vervoeren van personen met een handicap. Hoewel deze voertuigen al onder bepaalde voorwaarden toegang hadden tot de LEZ, worden de regels nog verder versoepeld.
Zo waren tot nog toe voertuigen aangepast voor het vervoeren van personen met een handicap alleen toegelaten tot de Brusselse LEZ als er door de bevoegde openbare instantie een goedkeuring van aanpassing van het voertuig was afgeleverd en de nummerplaathouder of de persoon die op het adres van de nummerplaathouder gedomicilieerd is houder is van een zogenaamde gehandicaptenkaart of een gelijkgesteld document. Vanaf nu aanvaardt Brussel ook ‘een gelijkwaardig bewijs van aanpassing van het voertuig ingeval van afwezigheid van de goedkeuring van de bevoegde openbare instantie’.
Deze toegangsregels slaat op verschillende vormen van voertuigaanpassingen. Het Brusselse LEZ-besluit bevat echter ook specifieke voorwaarden voor voertuigen die voorzien zijn van een rolstoellift. Al stapt de Brusselse regering af van de notie ‘rolstoellift’. Ze kiest voor een meer algemene omschrijving van rolstoelsystemen aan voertuigen. Zijn voortaan toegelaten tot de lage-emissiezone: ‘voertuigen uitgerust met een geïntegreerd systeem dat in of aan het voertuig gemonteerd is en dat bestemd is om te worden gebruikt om de rolstoel samen met de gebruiker in het voertuig te plaatsen’.
Gegevensverwerking
Tot slot wordt gesleuteld aan de regels over het gebruik van gegevens uit het repertorium van de voertuigen (of een vergelijkbare databank in het buitenland), het Rijksregister, de Kruispuntbank van Ondernemingen, ANPR-camera’s en het aanvraagsysteem voor dagpassen. Het LEZ-besluit bepaalt dat deze gegevens binnen de LEZ-reglementering gebruikt worden ter identificatie van de voertuigen (en hun bestuurders en/of eigenaars), voor de invordering van eventuele boetes en om te beoordelen of voertuigen al dan niet toegang hebben tot de LEZ. De regering voegt hier nu aan toe dat Brussel Mobiliteit, het Centrum voor Informatica voor het Brussels Gewest en Brussel Preventie en Veiligheid deze gegevens ook mogen ontvangen om ze later te verwerken voor historische, statistische en wetenschappelijke doeleinden.