Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Politiecolleges mogen vanaf 1 november vergaderen via videoconferentie

Nieuws - 15/10/2018
-
Auteur 
Laure Lemmens


Vanaf 1 november kunnen politiecolleges beslissen om op afstand, ‘per e-mail of via videoconferentie’, te vergaderen. Voorwaarde is wel dat alle leden daarmee akkoord gaan. Bovendien is een aanpassing nodig van het huishoudelijk reglement. De gevallen waarin en de manier waarop collegeleden op afstand kunnen deelnemen aan een vergadering, moeten precies worden neergeschreven. En niet te vergeten: uiteraard moeten ook de nodige technische tools aanwezig zijn. Er komt dus wel wat bij kijken.

Maar vergaderen op afstand kan voor heel wat zones een oplossing bieden om dossiers toch nog tijdig te kunnen behandelen. Sommige fusiezones hebben het bijvoorbeeld erg moeilijk om vaste vergaderdata vast te stellen die passen in de agenda van de verschillende burgemeesters. Door op afstand te vergaderen kan er alsnog een beslissing worden genomen. Iets wat trouwens ook voor andere zones geldt. Ook zij kunnen kiezen voor elektronisch vergaderen wanneer het moeilijk is om het volledige college bijeen te krijgen. De praktijk heeft trouwens uitgewezen dat het voor bepaalde kleinere thema’s en dossiers niet nodig is om alle leden samen te brengen. Het kan dus heel wat tijdswinst opleveren.
De wetgever creëert alvast een wettelijke basis in artikel 28 van de Wet op de Geïntegreerde Politiedienst. Hij stelt daarbij duidelijk dat ‘de leden van het college die op deze manier deelnemen aan de vergadering worden beschouwd als aanwezig voor de naleving van de quorum- en meerderheidsvoorwaarden’. Maar of en hoe het vergaderen op afstand wordt georganiseerd, ligt volledig in handen van het politiecollege.
Nog even dit: de politieraden kunnen niet vergaderen op afstand gezien de vergaderingen openbaar zijn. De procedure blijft hier dus ongewijzigd bestaan.
In werking: 1 november 2018

Bron:  Wet van 15 juli 2018 tot wijziging van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, wat betreft het elektronisch vergaderen, BS 5 oktober 2018.