Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Ook Brussels gewest voert technische controle van bedrijfsvoertuigen langs de weg in

Nieuws - 14/08/2018
-
Auteur 
Carine Govaert


Na Vlaanderen en Wallonië maakt nu ook het Brussels gewest onaangekondigde technische controles van bedrijfsvoertuigen langs de weg mogelijk. Het gewest geeft zo uitvoering aan de Europese richtlijn 2014/47. De controles langs de weg zijn een aanvulling op de periodieke technische keuring.
Commercieel vervoer van personen of goederen
De controles viseren bussen, touringcars, vrachtwagens, aanhangwagens en bestelwagens. Namelijk:
motorvoertuigen van categorie M2 (max. 5 ton) of M3 (meer dan 5 ton). Dat zijn voertuigen met meer dan 8 zitplaatsen – naast die van de chauffeur – die bestemd zijn voor het vervoer van personen en hun bagage;
motorvoertuigen van categorie N1 (max. 3,5 ton), N2 (meer dan 3,5 ton) of N3 (meer dan 12 ton). Dat zijn voertuigen die bestemd zijn voor het vervoer van goederen;
aanhangwagens van categorie O3 (meer dan 3,5 ton) of O4 (meer dan 10 ton). Dat kunnen zowel aanhangwagens zijn die ontworpen en gebouwd werden voor het vervoeren van personen, als voor het transport van goederen of voor het huisvesten van personen; en
landbouw- en bosbouwtrekkers van categorie T met een maximumsnelheid van meer dan 40 km/u.
Opgelet! Richtlijn 2014/47 was niet van toepassing op de bestelwagens van categorie N1, maar net als het Waals gewest breidt Brussel het toepassingsgebied van de controles uit tot de camionettes voor het vervoer van goederen. Vlaanderen doet dat niet. Minibusjes vallen er altijd buiten.
Initiële én nadere controle
Een technische controle langs de weg bestaat in de regel uit een eerste, meer oppervlakkige controle: de zogenaamde ‘initiële controle’. Wanneer er gebreken gevonden worden aan het voertuig of aan de lading kan er een tweede, grondiger controle volgen: de ‘nadere controle’.
Vanaf 1 januari 2019 zullen de initiële controles prioritair uitgevoerd worden bij voertuigen van ondernemingen met een hoog risico. Dat zijn ondernemingen die volgens de Europese risicoclassificatiedatabank hoog scoren op het aantal gebreken dat recent werd vastgesteld, en de ernst van die gebreken. Vervolgens zal er gekeken worden naar de voertuigen die een risico kunnen opleveren voor de verkeersveiligheid en het milieu. In derde en laatste instantie wordt er een willekeurige selectie gemaakt onder de andere voertuigen, zonder discriminatie.
De initiële controle bestaat uit een controle van de papieren, een visuele controle van de staat van het voertuig en van de wijze waarop de lading is vastgezet, en een beperkte technische controle.
Op basis van de resultaten van de initiële controle kan de controleur beslissen dat een ‘nadere controle’ is. Tijdens die nadere controle wordt er gefocust op de veiligheid: de remmen, de banden, de wielen en het chassis, en bepaalde overlastfactoren (bijlage 1 bij het Brusselse besluit). De nadere controle vindt plaats met behulp van een mobiele controle-eenheid, op een door de minister van Verkeer aangewezen plaats die werd ingericht voor controles langs de weg (faciliteit), of in een erkend controlecentrum in de buurt, waar het voertuig ‘zo snel mogelijk’ geïnspecteerd moet worden.
Europa dwingt de lidstaten om minstens één keer per jaar gezamenlijke technische controles te organiseren. De richtlijn die aan de basis ligt van dit Brusselse besluit zegt ook nog dat het aantal initiële controles per jaar moet overeenkomen met minstens 5% van alle voertuigen die in ons land werden ingeschreven. Het Brusselse besluit zegt echter enkel dat het totale aantal technische controles in verhouding moet staan tot het aantal voertuigen dat in dat gewest is ingeschreven, zonder een percentage te noemen.
Gevaarlijke gebreken
De gebreken die tijdens een controle worden vastgesteld, worden opgedeeld in 3 categorieën:
kleine gebreken die geen belangrijke gevolgen hebben voor de veiligheid van het voertuig of het milieu, en andere kleine vormen van niet-naleving;
grote gebreken die de veiligheid van het voertuig in gevaar brengen, die gevolgen hebben voor het milieu of die andere weggebruikers in gevaar brengen, en andere belangrijke gevolgen van niet-naleving; en
gevaarlijke gebreken die een direct en onmiddellijk gevaar vormen voor de verkeersveiligheid of die gevolgen hebben voor het milieu.
Bij meerdere gebreken binnen één categorie, kan de controleur beslissen om het voertuig in te delen in een hogere gevaarscategorie. Meerdere ‘kleine gebreken’ samen kunnen immers eenzelfde effect hebben als één ‘groot gebrek’ alleen.
Elk groot of gevaarlijk gebrek moet in principe verholpen worden voordat het voertuig weer gebruikt mag worden. Gaat het om een voertuig dat in ons land is ingeschreven, dan mag de controleur een termijn toestaan waarbinnen het gebrek hersteld moet worden en het voertuig aan een volledige technische controle moet worden onderworpen. Als het voertuig niet tijdig wordt aangeboden voor de schouwing, vervalt zijn controlecertificaat. Gaat het om een voertuig uit een andere lidstaat, dan kan de controleur via het contactpunt aan de lidstaat van inschrijving vragen om het voertuig verder op te volgen. Gaat het om een voertuig uit een derde land, dan zal de controleur – in de mate van het mogelijke – de bevoegde autoriteiten van dat land verwittigen.
Gebreken die rechtstreeks een gevaar voor de verkeersveiligheid vormen, moeten onmiddellijk verholpen worden. Tot zolang wordt het gebruik van het voertuig beperkt of zelfs verboden. In het eerste geval mag het voertuig bijvoorbeeld nog naar de dichtstbijzijnde garage rijden. In het tweede geval zal het voertuig ter plaatse hersteld moeten worden of moet het gesleept worden.
Boete
Net als Vlaanderen en Wallonië trekt Brussel de boetebedragen wegens inbreuken op de technische eisen van voertuigen op bij onmiddellijke inning. Brussel neemt het Waalse regime over van 75, 350, 1.000, 2.500 of 6.600 euro per overtreding. Vlaanderen bestraft met dezelfde bedragen, maar de Vlaamse boetelijst is veel gedetailleerder dan de Waalse of Brusselse. En, net als in de 2 andere gewesten, trekt Brussel het plafond van het totaalbedrag per overtreder op van 3.300 naar 3.500 euro, en van 6.600 naar 7.000 euro voor de zwaardere inbreuken.
Europa volgt op
Net als de andere gewesten, moet het Brussels gewest informatie over de technische controles en het soort gebreken doorgeven aan het nationaal contactpunt. En via dat contactpunt, ook aan de Europese Commissie.
Het eerste verslag zal gaan over de jaren 2019 en 2020.
Van toepassing:
Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Retroactief. Vanaf 20 mei 2018. (d.i. vanaf de uiterste datum van toepassing van richtlijn 2014/47/EU).
Vanaf 20 mei 2019 voor het invoeren van een voorrangsregeling voor bepaalde controles (art. 5).

Bron: Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2018 betreffende de invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of het buitenland, BS 3 augustus 2018.

Extra informatie:
- Richtlijn 2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Unie aan het verkeer deelnemen en tot intrekking van Richtlijn 2000/30/EG, Pb.L. 29 april 2014, afl. 127.
- Koninklijk besluit van 1 september 2006 betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, BS 6 september 2006.
- Koninklijk besluit van 1 september 2006 houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland, BS 6 september 2006 (opgeheven KB).
- Besluit van de Waalse Regering van 6 juli 2017 betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in België of in het buitenland ingeschreven zijn, BS 18 september 2017.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 2 maart 2018 betreffende de technische controles lans de weg van bedrijfsvoertuigen, BS 11 mei 2018.