Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Uniforme procedure voor veiligheidsscreenings (nieuw) personeel in risicovolle openbare en private sectoren

Nieuws - 20/06/2018
-
Auteur 
Laure Lemmens


Sinds de terreuraanslagen in ons land is de vraag naar veiligheidsscreenings van (kandidaat-)personeel voor ‘gevoelige functies’ geëxplodeerd, zowel vanuit de openbare als de private sector. De huidige Wet Veiligheidsverificaties geeft de inlichtingen- en veiligheidsdiensten echter onvoldoende houvast om hun onderzoeken uit te voeren. Niet alleen ontbreekt het in de wet aan regels voor de privé, er is ook geen wettelijke structuur, procedure of methodologie om de aanvragen te verwerken. De voorbije jaren is daardoor een wildgroei aan ad-hoc-screenings ontstaan. Het hele systeem wordt daarom grondig hervormd.

De wetgever introduceert een uniforme procedure en methodologie om na te gaan wanneer een screening noodzakelijk is, en dat zowel in de openbare als in de private risicovolle sectoren. Die oefening moet uiteindelijk leiden tot een systematische screening van bepaalde functies en toegangen.
De nieuwe manier van werken wordt trouwens niet op de lange baan geschoven. De wijzigingen aan de Wet Veiligheidsverificaties en de vereiste uitvoeringsbepalingen zijn immers gelijktijdig in het Belgisch Staatsblad verschenen. Ze zijn op 1 juni 2018, de dag van publicatie, meteen in werking getreden.
Naar een systematische screening van ‘gevoelige functies’ in ‘gevoelige sectoren’
Wat is nu precies de bedoeling? Wel, volgens de nieuwe Wet Veiligheidsverificaties kan de uitoefening van een beroep, een functie, een opdracht, een mandaat, de toegang tot lokalen, gebouwen of terreinen of het bezit van een vergunning, een licentie of een toelating enkel worden onderworpen aan een veiligheidsverificatie wanneer deze door een niet geëigend gebruik schade kan toebrengen aan de openbare belangen.
Om na te gaan of dat het geval is, heeft de wetgever een uniforme methodologie ingevoerd. Bedoeling is om door middel van een risico-, een impact- en een dreigingsanalyse de gevoelige functies of toegangen in bepaalde ‘risicovolle’ sectoren te identificeren. Die procedure kan zowel top-down als bottom-up zijn. Een cruciale rol is hierbij weggelegd voor de ‘bevoegde administratieve overheden’ van iedere sector en de privaatrechtelijke en publiekrechtelijke rechtspersonen die deel uitmaken van de sectoren.
Via een KB wordt duidelijk om welke sectoren het gaat en wie de bevoegde overheden zijn die aan zet zijn. Het gaat onder meer om de sectoren vervoer, telecommunicatie, energie, en gezondheidszorg, bepaalde overheidsorganen zoals de politie, de gerechtelijke orde, het OCAD en de Seveso-bedrijven en -installaties.
ActiviteitensectorBevoegde administratieve overheid
EnergieDe leidinggevende ambtenaar van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, of zijn afgevaardigde
VervoerDe leidinggevende ambtenaar van de FOD Vervoer en Mobiliteit of zijn afgevaardigde
Financiële sector bedoeld in de wet van 1 juli 2011 betreffende de beveiliging en de bescherming
van de kritieke infrastructuren
Het leidinggevende orgaan van de Nationale Bank van België
Sector Elektronische Communicatie en Digitale InfrastructuurHet leidinggevende orgaan van het IBPT
Nationale netwerk voor radiocommunicatie, paging en meldkamers bestemd voor de hulp- en veiligheidsdiensten in BelgiëDe Directeur-generaal van de N.V. van publiek recht A.S.T.R.ID., of zijn afgevaardigde
GezondheidszorgDe leidinggevende ambtenaar van de FOD Volksgezondheid, of zijn afgevaardigde
Digitale dienstverleners (Digital service provider DSP)De leidinggevende ambtenaar van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, of zijn afgevaardigde of het leidinggevende orgaan van het IBPT
Sector Infrastructuur voor de Financiële MarktenDe Voorzitter van het Directiecomité van het FSMA
Federaal ParlementDe overheden bedoeld in artikel 14, §1, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State
Vast Comité van Toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdienstenDe overheden bedoeld in artikel 14, §1, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State
Vast Comité van Toezicht op de politiedienstenDe overheden bedoeld in artikel 14, §1, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State
Internationale instantiesDe leidinggevende ambtenaar van de FOD Buitenlandse Zaken, of zijn afgevaardigde
 
Publieke federale administraties
De leidinggevende ambtenaar van een federale overheidsdienst, van het Ministerie van Defensie of van een rechtspersoon van publiek recht bedoeld in artikel 1 van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken, voor de diensten of overheidsorganen die onder zijn bevoegdheid vallen, of zijn afgevaardigde
Krijgsmacht
Het diensthoofd van de Algemene Dienst Inlichtingen en Veiligheid, of zijn afgevaardigde
Instellingen die afhangen van DefensieDe leidinggevende ambtenaar van die instelling, of zijn afgevaardigde
Federale PolitieDe Commissaris-Generaal, of zijn afgevaardigde
Lokale politieDe Korpschef, of zijn afgevaardigde
Interfederaal Korps van Inspectie van FinanciënDe Korpschef, of zijn afgevaardigde
 
Gerechtelijke ordeDe federaal procureur of zijn afgevaardigde, de betrokken procureur-generaal of zijn afgevaardigde, of de voorzitter van het College van procureurs-generaal of zijn afgevaardigde
Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyseDe directeur, of zijn afgevaardigde

Provinciale administraties

De leidinggevende ambtenaar van de FOD Binnenlandse Zaken, of zijn afgevaardigde
Gemeentelijke administratiesDe Gouverneur van de Provincie waarin de gemeente zich bevindt, of zijn afgevaardigde
De inrichtingen onderworpen aan het Seveso-samenwerkingsakkoord, met uitzondering van de inrichtingen die reeds behoren tot een andere activiteitensector van deze lijstDe leidinggevende ambtenaar van de FOD Werk, Arbeid en Sociale Overleg, of zijn afgevaardigde
Installaties onderworpen aan het samenwerkingsakkoord van SEVESO die zich bevinden binnen een ISPS (= International Ship and Port facility Security code) faciliteit waarbij er een schip haven raakvlak bestaatDe leidinggevende ambtenaar van de FOD Mobiliteit en Vervoer of zijn afgevaardigde bevoegd voor scheepvaart in overleg met de leidinggevende ambtenaar van de FOD Werk, Arbeid en Sociale Overleg of zijn afgevaardigde
Concrete stappen
Stap 1: op vraag van de bevoegde administratieve overheid of op eigen initiatief voeren de privaatrechtelijke en publiekrechtelijke rechtspersonen die deel uitmaken van een betrokken sector, een risicoanalyse uit binnen de eigen rechtspersoon. Daarbij evalueren ze of de uitoefening van een beroep, een functie, een opdracht of mandaat, toegang tot lokalen, gebouwen of terreinen of het bezit van een vergunning, licentie of toelating door niet geëigend gebruik schade kan toebrengen aan de openbare belangen;
Stap 2: op basis van de risicoanalyse (of op basis van een specifieke dreigingsanalyse) stelt de bevoegde administratieve overheid een impactanalyse op om de mogelijke schade in kaart te brengen;
Stap 3: op basis van de voorgaande elementen doet de bevoegde administratieve overheid een voorstel om een beroep, functie, …. te onderwerpen aan een veiligheidsverificatie. Dat voorstel stuurt ze naar de Nationale Veiligheidsoverheid (NVO);
Stap 4: de NVO beoordeelt het aanvraagdossier en geeft er al dan niet haar goedkeuring aan. Ze kan in dit kader bijkomende informatie opvragen;
Stap 5: de NVO stuurt haar beslissing naar de bevoegde administratieve overheid die het aanvraagdossier voorlegde. Die deelt de beslissing op haar beurt mee aan de betrokken activiteitensector.
Let op: de aangeduide administratieve overheden kunnen alleen voor de sectoren uit de lijst een veiligheidsverificatie aanvragen. Het is evenwel niet uitgesloten dat er in de toekomst sectoren bijkomen.
Belangrijke rol voor veiligheidsofficier
De bevoegde administratieve overheid en de publiek- en privaatrechtelijke rechtspersoon die een beroep, een functie, een opdracht of mandaat, een toegang tot lokalen, gebouwen of terreinen of het bezit van een vergunning, licentie of toelating heeft die onderworpen is aan een veiligheidsverificatie moet over minstens één veiligheidsofficier beschikken.
De veiligheidsofficier vormt immers de contactpersoon met de mensen die uiteindelijk moeten gescreend worden. Het is dan wel de publiek- en privaatrechtelijke rechtspersoon die de betrokkene op de hoogte brengt van het feit dat de hij of zij een veiligheidsverificatie moet ondergaan, de veiligheidsofficier is diegene die de toestemming van de betrokkene regelt. Hij zorgt ook voor de nazorg en opvolging. De betrokkene kan via de veiligheidsofficier ook aan de bevoegde administratieve overheid laten weten dat hij niet of niet langer wil gescreend worden. De bevoegde administratieve overheid deelt dit mee aan de Nationale Veiligheidsoverheid.
De communicatie verloopt via de daarvoor voorziene formulieren. De modellen zijn vastgelegd in een uitvoeringsbesluit.
De veiligheidsofficier oefent zijn taken volledig onafhankelijk uit. Hij brengt verslag uit aan de leidinggevende ambtenaar van de openbare besturen, van de instellingen van openbaar nut of van de openbare overheidsbedragen, aan de respectievelijke korpschef van het openbaar ministerie of aan de verantwoordelijke van een privaatrechtelijke rechtspersoon. Wanneer nodig informeert hij de NVO.
Retributie
De NVO zal een vergoeding aanrekenen voor het uitreiken van de veiligheidsmachtigingen. Natuurlijke personen betalen 150 euro voor een veiligheidsmachtiging niveau 3 ‘Vertrouwelijk’, 175 euro voor een veiligheidsmachtiging niveau 3 ‘Geheim’ en 200 euro voor een veiligheidsmachtiging niveau 3 ‘Zeer geheim’. Voor rechtspersonen gaat het om respectievelijk 900, 1.200 en 1.500 euro. De bedragen zullen ieder jaar worden aangepast aan de gezondheidsindex van de maand november van het voorgaande jaar. Een eerde keer op 1 januari 2019.
Voor veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen wordt een forfaitaire retributie aangerekend van 50 euro.
Let op: de wet voorziet vrijstellingen op de vergoedingsplicht. Onder meer voor de politie, de FOD’s en de POD’s.

Bronnen: 
-Wet van 23 februari 2018 houdende wijziging van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen, BS 1 juni 2018.
-Koninklijk besluit van 8 mei 2018 tot vaststelling van de activiteitensectoren en de bevoegde administratieve overheden bedoeld in artikel 22quinquies, § 7, van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen, BS 1 juni 2018.
-Koninklijk besluit van 8 mei 2018 tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2000 tot uitvoering van de wet van 11 december 1998 betreffende classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen, BS 1 juni 2018.
-Koninklijk besluit van 8 mei 2018 tot bepaling van de lijst van de gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van de uitvoering van een veiligheidsverificatie, BS 1 juni 2018.
-Koninklijk besluit van 8 mei 2018 tot vaststelling van de bedragen van de retributies die verschuldigd zijn voor de veiligheidsmachtigingen, voor de veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen afgegeven door de Nationale Veiligheidsoverheid en voor de veiligheidsattesten afgegeven door het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle alsook van de verdeelsleutels bedoeld in artikel 22septies, zesde en achtste lid, van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen, BS 1 juni 2018.