Een vraag? Een suggestie?
Tel.: 015 78 7600
Mail: klant.BE@wolterskluwer.com
Vul het formulier in


Verkeersvademecum 2023 (NIEUW)



In editie 2023 van het Verkeersvademecum werden alle wetswijzigingen verwerkt tot en met 1 december 2022. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop, waar u ook een overzicht vindt van de verwerkte wetswijzigingen.

Interventiezakboekje 2023 (NIEUW)



Het Interventiezakboekje 2023 bestaat uit 73 alfabetisch geordende fiches. Zij geven uitleg over de wettelijke en bestuurlijke aspecten van verschillende soorten interventies. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.
 

Zakboekje strafrecht 2022



Het Zakboekje Strafrecht is een onmisbaar werkinstrument voor iedereen die beroepshalve met het strafrecht omgaat. Voor politieambtenaren onmisbaar om betrouwbare pv’s op te stellen. U kunt het boek meteen bestellen via onze webshop.

Wetboek wegverkeer en wegvervoer



Het Wetboek wegverkeer en wegvervoer bevat alle belangrijke verkeersgerelateerde wetteksten die van toepassing zijn in Vlaanderen. Daardoor is het boek een onmisbaar werkinstrument voor de dagelijkse politiepraktijk en tijdens de politionele opleidingen. U kunt het wetboek meteen bestellen via onze webshop.

Tot 20% korting op onze politiepublicaties

Wolters Kluwer heeft een uitgebreid gamma aan zakboekjes over politiethema's: o.a. verkeer, interventie, politiestatuut, strafrecht en milieuhandhaving. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop en krijg tot 20% korting bij de aankoop van meerdere exemplaren voor uw korps of dienst.

Nieuwe technische voorschriften EU effenen weg voor slimme tachograaf

Nieuws - 19/04/2018
-
Auteur 
Carine Govaert


De Europese Commissie heeft begin dit jaar overeenstemming bereikt over verbeterde constructie-, test-, installatie-, exploitatie- en reparatie-eisen voor slimme tachografen. Daardoor kunnen de bepalingen op de slimme tachografen op 15 juni 2019 in werking treden, zoals voorzien was. Vanaf die datum moeten alle nieuwe voertuigen die onderworpen zijn aan de tachograafplicht, uitgerust worden met een slimme tachograaf. Ook voertuigen die buiten hun lidstaat van inschrijving gebruikt worden, zullen op termijn moeten overschakelen van een ‘gewone’ digitale tachograaf, naar zo’n slim toestel. Een slimme tachograaf is een tweede-generatie-digitale tachograaf die beschikt over een satellietverbinding (GNSS), een communicatiesysteem voor detectie op afstand, en een facultatieve interface met intelligente vervoerssystemen.
Een slimme tachograaf volgt het voertuig per satelliet en registreert automatisch de plaats waar de dagelijkse werktijd begint, de plaats waar het voertuig zich bevindt na telkens 3 uur rijtijd, en de plaats waar de dagelijkse werktijd eindigt. Het systeem maakt het ook mogelijk dat politie, douane of andere controleautoriteiten het voertuig kunnen volgen van op afstand. Zo zullen zij gerichter kunnen controleren op tachograaffraude.
De basis hiervoor werd gelegd door de Europese verordening 165/2014, maar de Europese Commissie moest eerst nog veiligheids-, nauwkeurigheids- en betrouwbaarheidseisen afkondigen voor de satellietpositioneringsdienst en voor de technologie voor communicatie op afstand met de controleautoriteiten. De Commissie moest ook nog regels opstellen voor het geval de onderdelen van het nieuwe systeem zich deels buiten de tachograaf zelf bevinden, en voor de voertuigen die uit meerdere units bestaan. En zij moest normen definiëren voor de interface.
De Commissie deed dat in haar uitvoeringsverordening 2018/502, die de bestaande technische voorschriften voor de digitale tachografen aanscherpt. Terzelfder tijd verlengt ze de geldigheidsduur van de bedrijfskaart van 2 tot 5 jaar, zodat die overeenstemt met de geldigheidsduur van de bestuurderskaart. Ze actualiseert ook de norm voor de beveiliging van de mechanische zegels die op tachografen gebruikt worden.
Daardoor kan de verplichting tot het installeren van een slimme tachograaf, zoals gepland, ingaan op 15 juni 2019, voor de nieuwe voertuigen. Vanaf 15 juni 2034 geldt die verplichting ook voor de voertuigen die in een andere lidstaat dan de lidstaat van inschrijving worden gebruikt.
Van toepassing:
Europese Unie (EER).
Vanaf 15 juni 2019. Met uitzondering (zie art. 1, 3)).
Bron: Uitvoeringsverordening (EU) nr. 2018/502 van de Commissie tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) 2016/799 tot vaststelling van de eisen voor de constructie, het testen, de installatie, de exploitatie en de reparatie van tachografen en tachograafonderdelen, Pb.L. 28 maart 2018, afl. 85.

Extra informatie: Verordening (EU) 165/2014 van het Europees Parlement en van de Raad betreffende tachografen in het wegvervoer, tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 3821/85 van de Raad betreffende het controleapparaat in het wegvervoer en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 561/2006 van het Europees Parlement en de Raad tot harmonisatie van bepaalde voorschriften van sociale aard voor het wegvervoer, Pb.L. 28 februari 2014, afl. 60 [art. 3, puntje 4 en art. 8 e.v. over de slimme tachograaf].