Sinds 10 november 2017 is de nieuwe Wet Private Veiligheid van kracht. Met meer bevoegdheden voor de sector, maar ook strengere controle door de overheid. De controles en inspecties bij ondernemingen en personen die onderworpen zijn aan de Wet Private Veiligheid, gebeuren nog altijd door de Inspecteurs Private Veiligheid van de Algemene Directie Veiligheid en Preventie bij de FOD Binnenlandse Zaken. Al is er ook voor hen een en ander veranderd. Sinds kort zijn ze immers verplicht om altijd een legitimatiebewijs bij zich te hebben tijdens de uitoefening van hun ambt.
De kaart kreeg vorm in het KB van 2 november 2017, het allereerste uitvoeringsbesluit bij de nieuwe Wet Private en Bijzondere Veiligheid. Al blijft het in het KB bij een loutere beschrijving van de kaart. Er is geen beeld gevoegd bij het besluit. De Algemene Directie Private Veiligheid heeft ons intussen wel een voorbeeld bezorgd. Het blijkt een erg kleurrijk, opvallend model te zijn. We geven het graag mee:
Het is de Directeur-generaal van de AD Veiligheid en Preventie – op dit moment Philip Willekens – die de kaarten uitreikt.
Bron: Koninklijk besluit van 2 november 2017 tot vaststelling van het model van de legitimatiekaart van de inspecteurs die zijn belast met de controle van de private veiligheid en de privédetectives, BS 14 november 2017.Extra informatie: Wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, BS 31 oktober 2017.