Staatveiligheid is de voorbije maanden overstelpt met aanvragen om burgers die ‘gevoelige functies’ uitoefenen te screenen, zowel in de openbare als in de private sector. Er is echter een zekere wildgroei ontstaan aan ad-hoc-screenings. De regering wil het systeem daarom veranderen, een meer structurele aanpak implementeren om op een uniforme manier voor elke sector na te gaan voor welke functies een veiligheidsscreening noodzakelijk is. In overleg met de sectoren en bedrijven zelf. Het wetsontwerp dat vorm geeft aan deze aanpassing van de Wet Veiligheidsverificaties, ligt op dit moment voor in de Kamer. De Kamercommissie Binnenlandse Zaken zal de tekst als eerste behandelen. Ze zal zich uitspreken over
- de uitbreiding van de functie van veiligheidsofficier in het kader van de veiligheidsverificaties en de verankering van de functie zowel op het niveau van de rechtspersonen van publiek als van privaat recht binnen de verschillende entiteiten van het Openbaar Ministerie;
- de mogelijkheid om personen die reeds in dienst zijn, aan een screening te onderwerpen en niet alleen mensen die nieuw worden aangeworven;
- de invoering van een nieuwe uniforme procedure om gevoelige toegangen en gevoelige functies te identificeren die voor een bepaalde sector aan een screening kunnen worden onderworpen. Hiervoor zullen specifieke risicoanalyses worden uitgevoerd, net als impact- en dreigingsanalyses. In de toekomst zal dus zowel ‘top-down’ als ‘bottom-up’ worden gewerkt. De bevoegde administratieve overheid per activiteitensector (aangeduid via KB) zal hierin een centrale rol spelen, samen met de ondernemingen van de verschillende activiteitensectoren en de Nationale Veiligheidsoverheid;
- de wijziging van de retributieprocedure.
Een verregaande hervorming die niet alleen wetswijzigingen vraagt. Er zullen ook nog een pak uitvoeringsbepalingen moeten worden opgesteld.
Bron: Wetsontwerp houdende wijziging van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen, Parl. St. Kamer,
45K2767/001.